All försäljning av båtar sker via återförsäljare, Midmarine AB säljer inte båtar till konsument. Försäljning av tillbehör och reservdelar sker via återförsäljare samt Midmarine’s webbutik.
Returnering av varor vid köp via webbutik
Ångerrätt i 14 dagar vid Distansköp – gäller för privatpersoner
Vid beställning på telefon eller via Internet har du som kund (konsument) ångerrätt i 14 dagar enligt lag. Tiden räknas från den dag då du tog emot varan. För att kunna nyttja ångerrätten behöver du kunna uppvisa att du har ångrat dig inom denna tidsperiod och meddelat Midmarine detta. Begär ärendenummer/kvitto/returfraktsedel om du lämnar varan direkt till Midmarine eller transportör. Återbetalning av det returnerade varuvärdet sker snarast och senast 14 dagar från det att varan har returnerats eller från den dag då du visar att du har returnerat varan. Tänk på att om du har hanterat varan i större utsträckning än nödvändigt samt vid skadat emallage så kan återbetalningen till dig bli reducerad med mellanskillnaden mellan vad du köpte varan för och vad Midmarine bedömer sig kunna sälja den för.
Vid retur av del av order återbetalas inte leveranskostnad.
Reklamation – gäller för privatpersoner
Om en produkt som du har köpt visar sig vara felaktig enligt konsumentköplagstiftningen har du möjlighet att reklamera produkten. Vi är tacksamma om du tar kontakt med Midmarine så snart du upptäcker felet och senast inom 14 dagar. Vid reklamation ska alltid produkten returneras till Midmarine om inget annat överenskommits. I de fall du inte själv kan ordna returen kontaktar du Midmarine. Returen ska vara oss tillhanda så snart som möjligt efter att du upptäckt att det är fel på varan. Tänk på att emballera varan väl, då du bär ansvaret för transporten till oss. Om du vill granska ditt ärende med en opartisk aktör kan du vända dig till konsumentvägledaren i din kommun. Om Midmarine har motsatt sig ditt krav kan du som konsument ha rätt att få tvisten prövad av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Midmarine kommer att medverka i ett eventuellt tvistlösningsförfarande.
Kostnad för returer
Återbetalning av varuvärdet till dig vid retur sker på likadant sätt som betalningen vid köpet, om inget annat har överenskommits. Om du vill returnera ditt köp eller om du inte tagit emot din leverans, debiterar Midmarine dig för returfrakten. Detta gäller även postpaket som inte hämtats ut. Även vid nyttjande av ångerrätten står du som kund (konsument) för returfraktskostnaden.